Blog

Dat zit wel snor, of niet?

Afgelopen vrijdag stond er een leuk artikel in de Defensiekrant over de ‘bullitproof’ mustache. Daarin is te lezen dat F-16 vlieger luitenant-kolonel Ralph in het missiegebied een snor draagt. En hij is zeker niet de enige. Hij geeft ook eerlijk toe: “Mijn vrouw vindt het maar niets.” Maar hoe zit dat bij jullie? Draagt jouw lief een snor tijdens uitzendingen en lange oefeningen? Hoewel hij vlieger is draagt die van mij vaak een baard (waarvan Ralph weer vindt dat dat voor de vliegers een ‘no go’ is, maar goed). Staat heel stoer hoor, dat wel, maar even lekker liefdevol knuffelen zeg maar… tja… dat voelt gewoon anders. Maar goed, de vliegersnor is bij Nederlandse vliegers dus helemaal terug van weggeweest. Hoewel ook Vlieger luitenant-kolonel Ralph weet; “Het kust waarschijnlijk niet prettig.”

“Een traditionele snor geeft uniformiteit en we identificeren ons met de andere vliegers”, aldus luitenant-kolonel Ralph. “We liften allemaal een beetje mee op de Amerikaanse traditie. Een beetje kneuterig is het ook eigenlijk wel.”

Hoe zit dat dan met die Amerikaanse traditie?
De traditie van de vliegersnor gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog en Vietnamoorlog, zo lezen we terug. Eigenlijk begon het allemaal met de zeer eigenwijze jachtvlieger Robin Olds. In de luchtvaartkringen wordt Olds met 16 overwinningen beschouwd als 1 van de beste vliegende commandanten, maar dat even ter zijde. Terug naar zijn snor, want deze ‘handlebar mustache’ (in de vorm van een fietsstuur, zie foto hiernaast) werd namelijk zijn handelsmerk. Eigenwijs als hij was liet hij deze langer liet groeien dan de regels voorschreven. Het was duidelijk een statement tegen de manier van oorlog voeren in Vietnam, want geregeld was hij het niet eens met de doelen, regels en de manier waarop deze oorlog werd gevochten. Over zijn snor zei Olds na thuiskomst in 1967;

“Om eerlijk te zijn was ik zelf ook niet dol op dat ding, maar het was een symbool geworden van de mannen uit de 8th Wing.”


De snor is terug van weggeweest

Anyway, Olds z’n snor werd later omgedoopt tot de ‘bulletproof mustache’. Volgens bijgeloof onder vliegers zou een snor hen helpen kogels te ontwijken. Sinds 2012 is, volgens dit artikel in de Defensiekrant, de snor ook onder Nederlandse vliegers weer een trend.

Nog voor thuiskomst van het Air Task Force Middle East begin deze maand ging de snor van Ralph er in ieder geval gelijk weer af. “Nog voor ik voet op Nederlandse bodem zette, was-ie er af. Maar gelukkig heb ik mijn kinderen nog flink aan het lachen kunnen maken; via Skype. Ze kwamen niet meer bij. En het kuste waarschijnlijk toch niet prettig bij het weerzien met mijn vrouw.”


Wat vind jij, als Partner Van?
Een snor of een baard? Glad of behaard? Wat vind jij prettiger? Draagt jouw lief ook ‘gezichtshaar’ op oefening en uitzending? En gaat het er dan thuis weer vanaf? Benieuwd wat jullie fijner vinden. Laat je reactie hieronder zeker achter.

MoniqueDat zit wel snor, of niet?

2 comments

Join the conversation
  • Eveline van Heijst - 29 januari 2019 reply

    In 1993 ging mijn man naar TLP in Florennes, België. Vier weken lang. En de Italianen op die cursus hadden allemaal een sik. Dus vonden de Britten die daar op cursus waren dat ook zij een sik moesten laten groeien. En de Nederlanders deden natuurlijk mee! Elke week als Jack in het weekend thuis kwam was de sik iets langer. Lachen! Zag er eigenlijk niet uit. Na de cursus is de sik ook meteen verdwenen. Nu is hij elke dag gladgeschoren behalve in het weekend. Dan blijft het scheermes in de kast.

  • Monique - 31 januari 2019 reply

    Ha Eveline, wat herkenbaar! Mooi ook dat je het er niet uit vond zien. Mijn man had destijds in Afghanistan een enorme baard gekweekt. Koppie kaal, maar wel een enorme baard. Nu noemen we het een ‘winterbaardje’, want meestal als de temperatuur daalt, dan groeien de kin-haren hier:) Maar wel netjes verzorgd hoor. Nu na de kerstvakantie is ‘de baard’ er weer vanaf gegaan en elke dag gaat hij glad geschoren de deur uit. Hoewel… ook hier horen de stoppeltjes bij de zondag:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *