Blog

Happy New YOU Year!!!

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dit is de tijd van het jaar dat je facebook of instagram tijdlijn volstaat met allerlei adviezen om gezonder te leven. Te pas en te onpas worden beloftes gemaakt om binnen 3 maanden of zelfs binnen 1 maand je ‘strandlichaam’ te behalen. Een mooie ‘before’ en ‘after’ foto erbij en je gelooft bijna dat dit wonderdieet of programma echt werkt. Sorry dat ik je uit de droom help maar wonderdieten of wonderprogramma’s bestaan niet! Wil je wat aan je fitheid doen dan moet je daar consistent aan werken en kritisch kijken naar je leefstijl. Heb je daar hulp bij nodig? Lees dan deze blog om je op weg te helpen. De kans van slagen hangt echter helemaal van jou af…


Als je gezonder en fitter wil leven en je leefstijl veranderen, stel jezelf dan de volgende vragen:

1. Ben ik echt bereid om mijn leefstijl te veranderen en wat heb ik er voor over?
De vraag waarmee het allemaal begint. Wil ik veranderen en wat heb ik er voor over? Dat is helemaal niet zomaar gezegd of gedaan. Met de overload aan informatie op het internet lijkt het alsof het ieder ander heel makkelijk afgaat. Reclames laten zien dat je binnen een afzienbare tijd resultaat kunt behalen. Juist door deze reclames en een overvloed aan informatie bereiken veel mensen hun doel niet. Werkt het ene niet dan is er altijd wel een alternatieve methode. Toch?… Nee dus! Denk na over wat je wil bereiken en wat je daarvoor over hebt en dan is het een kwestie van DOEN! Je zult soms moeten bijsturen en kleine aanpassingen maken maar blijf bovenal consistent in je keuze en DO IT!

2. Ga ik op dieet of pas ik stap voor stap mijn levensstijl aan?
Het lijkt zo makkelijk, een dieet volgen. Er wordt je natuurlijk ook van alles beloofd, als je dit dieet volgt dan … en vul maar in. Maar een dieet beginnen betekent dat het ook weer stopt en uiteindelijk beland je weer in je ‘normale eetpatroon’. Hiermee hou je een cirkel in stand die niet wenselijk is. Probeer in plaats daarvan te denken in het stap voor stap aanpassen van je levenstijl. Pas dan heb je de grootste kans om je resultaat te behalen en te behouden.

3. Ben ik voorbereid op een relapse (terugvallen)?
Bij verandering hoort terugvallen. Dat is evident. Zie een terugval niet als falen te maar als een kans om te groeien. Je gaat leren van jezelf; kijk waarom je op dat moment een terugval had om ervoor te zorgen dat je er de volgende keer op voorbereid bent. Dit is een ‘ongoing proces’. Accepteer het, het hoort erbij!

4. Mag ik of moet ik?
Denk in de termen van ‘ik mag’! Kies zelf wat het beste is om je resultaat te behalen, eventueel met een personal coach of trainer, maar de keuze maak je zelf. Dat betekent dat je alles mag en niets moet. Om dit te kunnen volhouden is het belangrijk dat je een keuze maakt die bij je past. Blijf bij jezelf! Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar een koolhydraatarm dieet volgen terwijl je lievelingsgerecht pasta is, is nog veel moeilijker. Je aansluiten bij een crossfitbox terwijl je niks hebt met gymnastics wordt een behoorlijke uitdaging. Daarmee maak je het moeilijker om je keuze vol te houden. Dus kies iets dat bij je past! Dan mag je alles en moet je niets.

5. Heb ik genoeg geduld?
Geduld, geduld, geduld! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, heb geduld! Kijk kritisch naar jezelf, hoelang ben je al zoals je bent? Hoelang ben je al te zwaar, hoe lang heb je al het idee dat je conditie beneden peil is? Is het dan realistisch te verwachten dat dit binnen enkele weken is veranderd? Je kunt heus wel veel bereiken in korte tijd. Zeker in het begin ben je gemotiveerd en boek je sneller resultaat. Toch is het van belang om stap voor stap de veranderingen in je leefstijl aan te passen. Doe niet te snel of teveel in een keer. Hardnekkige gewoontes en ongewenst gedrag veranderen in gewenst gedrag is moeilijk en kost nou eenmaal tijd. Wees geduldig, en nogmaals blijf bij jezelf. Vergelijk jezelf niet teveel met een ander, het is jouw resultaat dat telt.
(bron: De beste versie van jezelf, Tom Barten, personalbodyplan.com)

Wat ik hier eigenlijk mee zeggen wil, is dat het aanpassen van je leefstijl simpelweg valt en staat met in hoeverre je bereid bent je gedrag aan te passen. Helaas is dat niet makkelijk! De focus ligt vaak op het einddoel in plaats van het proces. Dus mijn belangrijkste tip is: Kijk naar wat je wel bereikt hebt, focus je op het proces, en staar je niet blind op je einddoel. Lukt dat niet in je eentje, vraag hulp aan een vriendin of collega om samen dit proces aan te gaan. Ook een personal trainer of vitaliteitscoach kan je hierbij helpen. Mocht je vragen hebben mag je me altijd mailen.

Have fun! Get Fit! Be Fabulous!

Tessa Heijs,
Msc Health Science
Personal trainer
Vitaliteitscoach in opleiding
Sehattess@gmail.com

TessaHappy New YOU Year!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *